1/20/2016

Ole paras versio itsestäsi

_DSC8561

Terveys. Asia, joka liian usein tulee otettua itsestään selvyytenä. Asia, joka turhan usein jää kakkossijalle pyöreän pepun rinnalla, kun mietitään treenimotivaatiota. Asia, jonka arvon usein käsittää vasta kun sen menettää.

Mä laihdutin reilu vuosi sitten 17kg. Olin aina ollut hieman pyöreä, millon enempi ja millon vähempi. Tuohon aikaan ehdottomasti enempi. Multa usein kysytään miten tiputin sellasen määrän niin nopeasti, kun en ollut kuitenkaan mikään pluskoontyttö. Mä vastasin aina, että painon pudotus on matikkaa. Kulutat enemmän kuin syöt ja siinä se. Pysyt laskuissa mukana, se riittää.

Enää en näe asiaa yhtä mustavalkoisena. Enää en neuvoisi ketään syömään 800 kaloria päivässä ravaten aerobisissa jumpissa yötä päivää. Enää en neuvoisi nappaamaan sitä snickersiä karkkihyllyltä ja miinustamaan sen kaloreita päivän ruuista. Kunhan pysyt laskuissa, syö mitä syöt. Kalori kuin kalori. Ei. Kalori ei ole pelkkä kalori. Kalori on polttoainetta kropalle ja sen tulee olla mahdollisimman ravitsevaa sellaista. Et tankkaisi bensa-autoakaan dieselillä.

Nyt, vuotta myöhemmin, näännytysdietin loputtua tajusin olevani umpikujassa. Sokerikoukku vaivasi edelleen, nyt kun ajattelen, tungin sokeria kaikkialle. Irtokarkkeja ja suklaapatukoita kului viikottain, mehu toimi vetenä, salaatti kuorrutettiin majoneesipohjaisella kastikkeella ja ketsuppi kuului ruokaan kuin ruokaan. Moni miettii, miten kilot eivät sitten lähteneet nousuun. No lähti ne, muutaman hassun kilon, mutta miksei enempää? Tää mun matemaattinen mittari jäi edelleen päälle. Tunsin kalorit. Kun söin suklaapatukan, jätin välipalan syömättä. Kalorit kuitattu, mutta mites ravintoaineet? Jep, ei kovin tervettä.

Kolmisen viikkoa sitten päätin pistää tälle kierteelle lopun. Mun ystävä Henna kouluttautuu personal traineriksi ja mä lähdin sen kelkkaan mukaan ajatuksena laittaa elämäntavat uusiksi ja luopua tästä mun kalorimatikasta for good. Mulla on nyt gramman tarkka ruokavalio ja treeniohjelma kesään asti. Ruokaa tulee syötyä PALJON, mutta puhtaasti. Vähän mielikuvaa antaa, että meidän ruokakustannukset ovat tuplaantuneet aikaisemmasta. Treeni puolestaan koostuu 4 lihaskunnosta ja 1-3 aamuaerobisesta viikkoon. Sekä ruokavaliosta että treenistä tulen kirjottamaan vielä kattavammin, joten pysykää kuulolla!

Eli tämmöisiä muutoksia vuoteen 2016. Myönnettävä on, että kyllä se pyöreä peppu muakin motivoi, mutta ensisijaisesti lähdin tähän mukaan voidakseni paremmin. Se on vähintä, mitä voin tehdä kiitokseksi keholleni.

_DSC8709_DSC8638

2 kommenttia:

  1. Hieno ja tavallaan rohkea postaus! :) Niin paljon painotetaan sitä, että kaikkein tärkeintä on tuntea olonsa kotoisaksi omassa kehossaan (täysin totta!), kovin usein unohdetaan se että omasta kehosta täytyy pitää huolta, ja sitä täytyy varjella, eikä vaan survoa suuhunsa roskaruokaa ja jättää liikunta kokonaan pois vaan koska "No en minä polta ja syö kasviksia, elän siis terveellisesti".

    Kauniita kuvia nämä, näytät muuten uusimmissa postauksissa jotenkin entistä onnellisemmalta ja itsevarmemmalta :) Onnea ja energiaa uuteen haasteeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ihanasta kommentista! :) Hienoa, että pointti välittyy lukijalle. Kiitos myös tsempistä ja kyllä, olo itsensä kanssa on nyt parempi kuin aikoihin! Mahtavaa, että se näkyy myös sille puolelle ruutua!

      Poista

Thanks for your comment!